Σκουφά 51, Κολωνάκι, 10672 Αθήνα
thalia.artspace@gmail.com

Ανθισμένη Αμυγδαλιά.

Ανθισμένη Αμυγδαλιά.

Αυτή την εβδομάδα, προς τιμήν της άφιξης της άνοιξης, η Thalia θα ήθελε να σας παρουσιάσει ένα έργο του διάσημου Ολλανδού ζωγράφου Βίνσεντ Βαν Γκογκ (1853 – 1890).

Η πρώτη ενασχόληση του Βαν Γκογκ με την τέχνη ήταν στην πραγματικότητα απλώς η πώληση έργων τέχνης, στην οποία δεν βρήκε τελικά ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Στη συνέχεια σπούδασε Θεολογία, ήταν όμως ανεπιτυχής στις σπουδές του. Απογοητευμένος από τις επιλογές του, αποφάσισε να ακολουθήσει έναν από τους μικρότερους αδελφούς του, τον Theo, και να μετακομίσει στο Παρίσι. Εκεί γνώρισε πολλούς καλλιτέχνες. Το 1880 ξεκίνησε να ζωγραφίζει ο ίδιος με ένα πολύ ιδιαίτερο στυλ.

Λίγα χρόνια νωρίτερα, ενώ σπούδαζε ακόμα Θεολογία, είχε κάνει τα πρώτα του σκίτσα και πίνακες, αλλά αυτά τα πρώτα έργα του ήταν “σκοτεινά” και το ιδιαίτερο στυλ του δεν ήταν ακόμα εμφανές.
Ήταν το κίνημα των ιμπρεσιονιστών και οι συναντήσεις του στο Παρίσι που τον ώθησαν να αλλάξει τη χρωματική του παλέτα και έτσι να αναζωογονήσει τους πίνακές του. Η ιαπωνική τέχνη θα επηρέαζε επίσης τα έργα του μέχρι το τέλος της ζωής του, όπως για παράδειγμα με τα ανθισμένα δέντρα και τις πολλές αναφορές σε ιαπωνικούς πίνακες.

Μετά από μερικά χρόνια στο Παρίσι, ο Βαν Γκογκ ονειρεύτηκε να δημιουργήσει μια κοινότητα καλλιτεχνών στην υπηρεσία του ανθρώπου. Αποφάσισε να πάει στη νότια Γαλλία, στην Αρλ, όπου συνάντησε έναν από τους φίλους του, τον Πολ Γκογκέν, με τον οποίο ξεκίνησαν το 1888 να δουλεύουν μαζί. Οι δύο φίλοι αναζητούσαν το χρώμα και το βάθος, όπως είχαν μάθει να εκτιμούν στην ιαπωνική τέχνη.

Δυστυχώς, ο Βαν Γκογκ άρχισε σύντομα να παθαίνει ψυχωτικές κρίσεις. Μια μέρα η κρίση αυτή τον οδήγησε στο να ακρωτηριαστεί κόβοντας το αυτί του. Το γεγονός αυτό συνέπεσε με έναν καυγά με τον φίλο του Γκογκέν, ο οποίος αποφάσισε να επιστρέψει στο Παρίσι. Ήταν Δεκέμβριος του 1888.

Προκειμένου να υποβληθεί σε θεραπεία, ο Βαν Γκογκ ζήτησε να εγκλεισθεί τον Μάιο του 1889. Από τότε, οι πίνακές του αντικατοπτρίζουν πολλά βάσανα και μοναξιά.
Ωστόσο, στις αρχές του 1890, ο αδελφός του, ο Τεό, ανακοίνωσε ότι μόλις είχε αποκτήσει έναν γιο, τον οποίο ονόμασε Βίνσεντ. Η χαρμόσυνη αυτή είδηση επηρέασε θετικά τον Βαν Γκογκ, ο οποίος στράφηκε σε ένα πιο ήπιο, πολύχρωμο και ελπιδοφόρο ύφος. Τη μεταστροφή αυτή τη μοιράστηκε με τον αδελφό του σε μια επιστολή τον Φεβρουάριο του 1890.

Ήταν λοιπόν το 1890, στην πιο ταραγμένη περίοδο της ζωής του ζωγράφου, που ο Βαν Γκογκ βρήκε ξανά τη διάθεση να ζωγραφίσει ένα πολύχρωμο και όμορφο έργο προς τιμήν της νέας ζωής που είχε έρθει στον κόσμο, του ανιψιού του που έφερε το ίδιο όνομα με αυτόν. Αυτός ο πίνακας είναι η Ανθισμένη Αμυγδαλιά.

Παρά τις προσπάθειες του αδελφού του, Theo, ιδιοκτήτη γκαλερί, να τον στηρίξει, ο Βαν Γκογκ αυτοκτόνησε τον Ιούλιο του 1890, κοντά στο Παρίσι, χωρίς πλούτο ή αναγνώριση. Η τέχνη του παρέμεινε παρεξηγημένη μέχρι την τελευταία του μέρα.

Σήμερα ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ αναγνωρίζεται ως ένας από τους μεγαλύτερους ζωγράφους της Ευρώπη. Τα περισσότερα έργα του εκτίθενται σήμερα στο Μουσείο Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ και στο Musée d’Orsay στο Παρίσι.